در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...
لطفاً با ثبت آگهی ویژه در هزینه‌های نگهداری و بروزرسانی آریا ادز مشارکت کنید.

آریا ادز

نکات روانشناسی قیمت

یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸ مقالات
  • تصویر شماره نکات روانشناسی قیمت

بررسی رفتار خرید مشتریان در طول سال های متمادی توسط کارشناسان و متخصصان، آموزه های ارزشمندی برای فعالان بازاریابی و فروش بعمل آمد. 

قیمت گذاری محصولات و خدمات اگر به شکل درست صورت گیرد می تواند یکی از عوامل موثر در موفقیت فعالیت های بازاریابی شود.

در این مقاله به بیان 3 عامل مهم از یافته های رفتارشناسی می پردازیم که می تواند در قیمت گذاری محصولات و خدمات راهگشای کسب و کارها موثر باشد.

 

1. محدود کردن گزینه ها

محدود کردن گزینه ها باعث مقابله با فلج تحلیلی می شود. فلج تحلیلی زمانی به وجود می آید که تعداد گزینه ها باعث شود در فرد برای انتخاب یکی از آنها آشفتگی به وجود آید و نتواند براحتی یکی را انتخاب کند.

در آزمایشی که در دانشگاه ییل انجام شد از شرکت کنندگان خواسته شد که یا یک بسته آدامسی را که به آنها ارائه شده بود بخرند یا پول خود را نگه دارند. تنها 46 درصد از افراد تصمیم به خرید آدامس گرفتند. زمانی که دو بسته آدامس با قیمت های متفاوت به آنها ارائه شد این آمار به 77 درصد افزایش یافت.

 

2. قانون وبر

قانون وبر را با ذکر یک مثال توضیح میدهیم. اگر یک وزنه یک کیلوگرمی را به یک وزنه سه کیلوگرمی اضافه کنیم، تفاوت وزن ایجاد شده به خوبی احساس می شود اما اگر همان وزنه یک کیلوگرمی را به وزنه صد کیلوگرمی اضافه کنیم تفاوت محسوس نخواهد شد.

به بیان دیگر نسبت دو محرک به یکدیگر است که در تشخیص تفاوت اهمیت دارد. این پدیده را قانون وبر خوانده اند زیرا نخستین بار توسط وبر دانشمند فیزیولوژیست آلمانی بیان شد.

بر اساس قانون وبر، یکی از فعالیت های مهم واحد بازاریابی در قیمت گذاری محصولات یا خدمات درصدی را پیدا کند که موجب واکنش منفی مصرف کنندگان نشود و برای کاهش قیمت محصولات در مواردی همچون تخفیف دادن یا جایزه به دنبال عددی باشد که برای مصرف کننده معنادار باشد و تفاوت آن را به صورت ملموس احساس کند.

 

3. کاهش نقاط درد

نوروا کونومی به ما می گوید که مغز انسان به ترتیبی برنامه ریزی شده که خرج کند تا زمانی که برایش احساس درد به وجود آید. به عبارت دیگر مرز بین خریدن و نخریدن جایی است که درد احساس شده از سود ادراک شده بیشتر می شود.

محققان برای اینکه درد ناشی از خرید کردن کاهش و خشنودی پس از خرید افزایش یابد، راه هایی را به بازاریابان و فروشندگان پیشنهاد می کنند.

یکی از این راه ها ارائه چارچوبی برای ارزش محصول در برابر هزینه آن است که برای مشتری جذابیت بیشتری داشته باشد. شکستن قیمت به ماه و روز به جای بیان هزینه سالانه می تواند نمونه ای از تغییر چارچوب باشد. 

استفاده درست از کلمات در تبلیغات نیز اهمیت فراوانی دارد. برای مثال به جای «5 هزار تومان» گفتن «تنها 5 هزار تومان» روی فروش تاثیرگذار خواهد بود. فروش محصولات به صورت یک بسته نیز از استراتژی هایی است که در رفتار خرید مشتری تاثیر مثبت می گذارد.

  ثبت آگهی رایگان